6 آوریل 2023- مطالعه ی اخیراً منتشر شده در مجله ی MDPI Foods نشان می دهد که عصاره زنجبیل ممکن است برای مقابله با وضعیت هایپرگلایسمی در افراد غیردیابتی موثر باشد.

این مطالعه اثر مفید زنجبیل را بر هومئوستازی گلوکز در شرایط حاد نشان داد و افراد را به استفاده از عصاره زنجبیل به عنوان منبعی غنی از آنتی اکسیدان های طبیعی تشویق کرد.

محققان در مطالعه خود نوشتند: یافته‌های ما نشان می‌دهد که مصرف عصاره آبی (0.2 گرم در 100 میلی‌لیتر) زنجبیلتوسط افراد غیر دیابتی باعث کاهش قند خون و جلوگیری از تغییرات قابل توجه در سطح قند خون پس از غذا می‌ شود. عصاره زنجبیل همچنین دارای فعالیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی از طریق فعالیت مهار رادیکال های آزاد است.

غلظت قند خون پس از غذا به عنوان یک عامل حیاتی در کنترل هومئوستازی گلوکز است که به نظر می رسد در جلوگیری از پیشرفت و توسعه عوارض طولانی مدت دیابت موثر باشد. داده های اپیدمیولوژیک ارتباط بین مرگ و میر قلبی عروقی و تمام علل و وضعیت هایپرگلایسمی پس از غذا در بیماران غیر دیابتی را نشان داده است.

شواهد همچنین تولید بیش از حد رادیکال های آزاد اکسیژن را در شرایط هایپرگلایسمی نشان می دهد که منجر به آسیب سلولی و استرس اکسیداتیو می شود. این استرس اکسیداتیو با ایجاد عوارض دیابت در ارتباط است.

زنجبیل(Zingiber officinale Roscoe)، گیاهی سنتی است که متعلق به خانواده Zingiberaceae می باشد و اثرات مفیدی بر سلامت انسان دارد. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. این گیاه استفراغ، حالت تهوع، آرتروز، سندرم متابولیک، درد و چاقی را درمان می کند.

با توجه به پیشینه فوق، دکتر آلدا دیاکوس و همکارانش از پرتغال، به بررسی اثر عصاره آبی زنجبیل بر سطوح قند خون پس از غذا در بزرگسالان غیر دیابتی و مشخص کردن فعالیت آنتی اکسیدانی آن، پرداختند. بیست و چهار شرکت کننده غیر دیابتی به طور تصادفی در گروه مداخله (12 نفر) و گروه کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. به هر دو گروه 200 میلی لیتر تست تحمل گلوکز خوراکی(OGTT) داده شد، پس از آن افراد گروه مداخله، 100 میلی لیتر عصاره زنجبیل (0.2 گرم در 100 میلی لیتر) مصرف کردند.قند خون در حالت ناشتا و پس از خوردن غذا و 30، 60، 90 و 120 دقیقه پس از صرف غذا اندازه گیری شد.کل فعالیت فنلی، فلاونوئیدی و آنتی اکسیدانی عصاره زنجبیل اندازه گیری شد.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· در گروه مداخله، سطح کل زیر منحنی برای سطوح قند خون به طور معنی داری کاهش یافت و حداکثر غلظت قند خون پس از غذا به طور معنی داری کاهش یافت.

· عصاره ی آبی زنجبیل دارای محتوای پلی فنلی 13.85 میلی گرم اسید گالیک اکی والان در لیتر، محتوای فلاونوئید 3.35 میلی گرم کوئرستین اکی والان در لیتر، و ظرفیت بازدارندگی رادیکال سوپراکسید بالا (45.73 درصد) بود.

محققان نتیجه گیری کردند که مطالعه ی حاضر به حمایت از خواص مفید زنجبیل کمک می کند و نشان می دهد که عصاره این گیاه ممکن است برای مقابله با وضعیت هایپرگلایسمیک در افراد غیر دیابتی موثر باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diet-nutrition/news/ginger-improves-glycemic-response-in-nondiabetic-adults-109361